1.PENDAHULUAN
Guru
penasihat sukan dan permainan selaku jurulatih memainkan peranan pentingdalam
pembangunan sukan di sekolah khususnya dan negara amnya. Mereka merupakanaset yang menjadi nadi penting dalam membentuk
ahli sukan yang mantap dan berkemahiran tinggi bagi mencapai
matlamat untuk menjadikan Malaysia sebuah negarayang menyerlah dalam kegiatan sukan yang disertai di peringkat
antarabangsa. Amat penting,
guru-guru tersebut diberi pendedahan dan meningkatkan pengetahuan sertakemahiran
yang berkaitan agar dapat diterapkan dalam sesi latihan yang dirancang.Sebagai jurulatih sukan di sekolah, guru-guru
tersebut hendaklah diberi sedikitruang dan masa untuk merancang program yang
bersesuaian dengan murid-murid yangtelah dipilih seterusnya melaksanakan
program mengikut fasa-fasa latihan dalam jangkamasa yang bersesuaian. Selain itu faktor lain juga turut menyumbang
kepada kejayaan program antaranya sokongan daripada pihak sekolah dan ibu
bapa, sumber kewangan serta peralatan dan kemudahan yang mencukupi bagi
sesi latihan yang dirancang.Pertandingan
dalam sukan merupakan satu medan yang baik dan berkesan untuk mengenal
pasti bakat, mengaplikasi taktik dan strategi permainan serta menilai prestasi peserta dalam usaha untuk meningkatkan mutu
sukan negara. Pengetahuan dan kemahiran
jurulatih dalam aspek penyediaan program latihan yang lengkap, sesuai dan sistematik
amat dititikberatkan bagi memastikan matlamat yang disasarkan dapat dicapai. Di samping itu, kemahiran pengelolaan juga amat
penting bagi membentuk serta melahirkan guru Pendidikan Jasmani yang ‘versatile’ dan
berkemahiran dalam berpengetahuan, permainan spesifik. Perancangan yang baik melalui kertas kerja yang lengkap serta
mengandungi butiran berkaitan
sukan atau permainan yang dipilih akan memudahkan jurulatih disekolah mendapatkan sokongan terutama daripada
pentadbir, masyarakat dan badan- badan yang bertanggungjawab dalam
pelaksanaan latihan yang lebih berkesan terutama berkaitan dengan
soal kewangan dan kesediaan ibu-bapa melepaskan anak mereka untuk menyertai
latihan yang telah dirancang.
2.KERTAS KERJA LATIHAN PUSAT BOLA SEPAK
LATIHAN PUSAT PASUKAN BOLA SEPAK SFDP SK ST EDMUND
Pengenalan
Pasukan Bola Sepak SK St Edmund mula ditubuhkan pada 1955 semenjak
sekolah ditubuhkan. Manakala, pasukan SFDP (Sarawak Football Deployment
Program) telah ditubuhkan pada tahun 2011. Bagi tahun 2014, seramai 35 orang
telah dipilih bagi menyertai latihan. Sehubungan itu, saya sebagai jurulatih pasukan telah merancang latihan pembangunan untuk
meningkatkan keupayaan pasukan
sekolah dalam permainan bola sepak dan pertandingan yang dianjurkan pada tahun
2014.
Rasional
Latihan
Pembangunan yang dirancang akan menyediakan pemain dan pasukan yang mantap
melalui pemilihan dan latihan yang lebih
sistemetik di samping berupaya memantapkan kemahiran sedia ada pemain bola
sepak sekolah. Semangat ‘esprit de
corp’ akan diserapkan dalam
diri pemain dimana kejayaan bukan
hanya untuk individu tetapi pasukannya di samping dapat menaikkan nama
sekolah.
Matlamat
Matlamat
latihan pembangunan ini ialah untuk meningkatkan tahap kecergasan pemain
disamping menerapkan teknik dan taktikal yang sesuai dalam permainan bola
sepak. Selain itu, peraturan dan
undang-undang berkaitan juga dititikberatkan agar para pemain memahami aspek pengadilan bola sepak seterusnya
dapat meningkatkan keyakinan diri serta menguji ketahanan fizikal dan
mental setiap pemain. Aktiviti yang diadakan dalam latihan pembangunan ini diharapkan dapat meningkatkan persefahaman dan
kerjasama dalam kalangan pemain. Latihan yang berterusan untuk pemain dalam
latihan ini diharapkan membantu pemain agar lebih kreatif dalam merencana
strategi bagi memburu kemenangan dalam setiap perlawanan yang telah
diatur dan sekaligus meningkatkan mutu permainan mereka.
OBJEKTIF LATIHAN.
1.
Memberi bimbingan dalam
pengambilan makanan dan diet yang sesuaidengan sukan bola sepak.
2.
Meningkatkan pengetahuan dan
kefahaman murid tentang undang-undang dan peraturan bola sepak secara
khusus.
3.
Menerapkan semangat
berpasukan dalam kalangan pemain dan bermain untuk menang.
4.
Meningkatkan kecergasan
berasaskan kesihatan dan kemahiran dalam kalangan
pemain mengikut fasa yang ditetapkan serta mengurangkan risiko kecederaan
dalam sukan.
5.
Menerapkan strategi dan
taktikal yang berkesan dalam permainan berpasukan.
6.
Menajamkan kemahiran asas
bola sepak secara individu dan berpasukan.
Maklumat Pelaksanaan Tarikh
: 5
Januari 2014 hingga 30 Oktober 2014
Tempat
: Padang
SK St Edmund, Limbang.
Masa
: 3.00
pagi hingga 5.00 petang.
Kitaran Latihan
:
Sepanjang tahun, seminggu sekali atau lebih.
Kumpulan Sasaran
: Murid
Tahun 4 – Tahun 6 ( berumur 10 – 12 Tahun )SK St. Edmund – Murid yang telah
dipilih menyertai pasukan bola sepak sekolah.
Bilangan Peserta
: 35
orang
Strategi
1.Pemilihan pemain melalui pertandingan antara kelas dan pemerhatian.
2.Memaklumkan program kepada ibu-bapa / penjaga.
3.Latihan mengikut Fasa.
4.Perlawanan persahabatan dengan sekolah yang berhampiran..
5.Menyertai pertandingan peringkat Zon .
6.Jemputan Jurulatih Luar.
Senarai Pemain Terpilih Menjalani Latihan
RUJUK LAMPIRAN.
3.MENYEDIAKAN JADUAL LATIHAN
Jadual Latihan biasanya disediakan berpandukan keperluan tahap
kecergasan pemain, teknikal, taktikal dan psikologi peserta latihan.
Sebelum sesuatu pertandingan, beberapa fasa latihan
disediakan bagi menentukan keperluan latihan yang perlu ditekankan. Dalam fasa persediaan umum misalnya, tumpuan lebih diberikan
kepada
pembinaan kecergasan fizikal menyeluruh terutama dalam aspek daya tahan kardiovaskular, daya tahan otot dan kekuatan asas. Aktiviti ini meliputi
70% daripada latihan yang dijalankan dan 30% lagi dikhususkan
kepada pendedahan dan latihan teknik.Jadual
Latihan haruslah fleksibel mengikut tahap penerimaan murid. American Coaching
Effectiveness Programme (1996), menyarankan sekiranya jurulatih mendapati pemain tersangkut pada sesuatu kemahiran,
mereka seharusnya diberikan masa yang lebih lama untuk menyesuaikan diri walaupun
ini bermakna berlaku sedikit penundaan dalam jadual latihan. Pemain yang tidak
dapat menangani kemahiran asas akan pasti tidak dapat melaksanakan
kemahiran yang lebih sukar.Jadual Latihan juga hendaklah mengambil kira
aspek-aspek seperti prinsip-prinsip latihan, jenis latihan yang sesuai dengan
fasa, kaedah latihan, tempoh latihan Periodisasi,Jangka masa latihan dan jumlah
sesi latihan Pada awal musim, pemain boleh
dilatih dengan meningkatkan tahap kecergasandan kemahiran yang penting
serta kurang sukar. Objektif program boleh ditetapkan tetapi jurulatih
boleh mempelbagaikan aktiviti bagi mencapai objektif tersebut. Susunan aktiviti
yang tidak terlalu padat haruslah dipertimbangkan bagi mengelakkan pemain atau
pelatih mengalami kelesuan melampau selepas sesuatu sesi latihan.Selain itu, aspek keselamatan dan pemakanan pemain
juga mesti diambil kira dengan memberikan panduan yang berterusan kepada
mereka. Aspek kebajikan pemain perlu diambil berat bagi meningkatkan
motivasi mereka dalam latihan dan pertandingan yang disertai.
4.JADUAL LATIHAN SFDP PASUKAN BOLA SEPAK SK ST. EDMUND LIMBANG
Tarikh
latihan pusat : 5 Januari 2014 hingga 30 Oktober 2014.
JANUARI
Pembahagian
Jadual Latihan- Mengenal Sukan Bola Sepak.- Teknik Menyepak Bola.- Pemakanan /
Diet Pemain Bola Sepak.- Motivasi / ‘team spirit’.- Panduan Kecergasan Fizikal
Teknik
Sepak Bola :- Sepak leret.- Sepak kuis depan.- Sepak kuis luar kaki.- Sepakan
tumit.- sepakan tinggi dan volli.
FEBRUARI
Undang-undang
Bola Sepak - ‘Warming up’ / ‘Cooling Down’- Latihan menahan dan menghantar
bola.- Latihan Kecergasan- Permainan Kecil.
Rujuk
Modul latihanSukan Untuk Guru Penasihat Kelab SukanSekolah – Sukan BolaSepak
Sekolah Rendah.
MAC
Kecergasan
Fizikal.- Teknik sepakan asas / kawalan bola.- Teknik Menyerkap bola / hantaran
leret.- Latihan Menanduk bola.- Latihan kawalan bola ketika berlari.- Permainan
Kecil
Teknik
Menyerkap Bola :- sebelah dalam kaki.- Bahagian atas kaki / peha.- Bahagian
tapak / hujung.- Bahagian perut / dada.- menggunakan kepala.
APRIL
Kecergasan
Fizikal.- Latihan hantaran tepat.- Latihan variasi sepak bola / hantaran jauh.-
Latihan mengelecek / merebut bola.- Latihan variasi menyerkap bola.- Latihan
Khusus ikut posisi pemain.- Permainan kecil.
Latihan
Kecergasan :- Latihan LSD.- Latihan fartlek.- Latihan Litar.- Latihan
Jeda.*dijalankan mengikut isipadu dan intensiti yangberbeza.
MEI
Kecergasan
Fizikal.- Strategi 4-2-4 / 4-3-3.-
Latihan
mengelecek bola.- Latihan menyerkap / Menanduk bola.- Latihan Menghantar /
menerima bola.- Latihan Intensif penjaga gol.- Permainan Kecil.
Latihan
Intensif Penjaga Gol :- Tangkapan bola leret.- Bola paras dada.- Menepis bola.-
Menumbuk bola.- Lompat junam (diving).- Tendang gol.- Lemparan bola.
JUN
Kecergasan
Fizikal.- Strategi 4-4-2 / 1-4-3-2.- ‘offside’ / Lontaran ke dalam.-
Latihan
menghantar / menerima /mengelecek pemain lawan.-
Latihan
Variasi Jaringan Gol / Penjaga Gol.- Tendangan sudut.
Strategi
Permainan :Digunakan bagi menguji kesesuaian pemain dengan formasi dan posisi
pemain yang akan dipilih.
JULAI
Latihan
Kecergasan.- Strategi / taktikal.- Latihan Variasi Jaringan / tendangan percuma.-
’Counter Attack’.-
Motivasi
/ psikologi pemain.- Permainan simulasi.
Psikologi
Pemain :- Memberi Penumpuan.- Sikap Positif (perlawanan)- Sikap Positif
(latihan)- Sentiasa bersedia / stabil.- Berani mengambil risiko.- keyakinan /
kemahuan diri
OGOS
Latihan Kecergasan.- Taktikal pasukan.- Kawalan bola dan
permainan.Latihan Variasi Jaringan :- Peluang jaringan.- Peratusan sudut
jaringan.
Latihan
kemahiran mengawal lawan /menutup ruang gol.- Latihan Variasi Jaringan /
Tendangan penalti/ Tendangan sudut.-
Penilaian pemain / pemilihan pemain utama.-
minit kekerapan jaringan.- Jaringan melalui sepak terus, penalti,
tendangan percuma, tendangan sudut, tandukan bola, volli dll.
SEPTEMBER
Kecergasan
Fizikal.- Pemakanan / diet pemain.- Video taktikal bola sepak /
perlawanan pilihan.-
Motivasi
‘Bermain macam bintang’.- Perlawanan Persahabatan.- Penilaian pemain
OKTOBER
Kecergasan
Fizikal.- Pemakanan / diet pemain.- Persediaan mental / taktikal / bermain
secara berpasukan.- Video taktikal bola sepak / perlawanan pilihan.-
Konsep ‘Fair Play’- Perlawanan Peringkat ZON Utara SFDP.- Rawatan / pemulihan.
Kecergasan
Fizikal.- Rekreasi / Regangan / kelenturan.- Undang-undang Bola sepak.Rehat
Aktif .
JADUAL
LATIHAN MENGIKUT MINGGU 6 BULAN PERTAMA.
|
Minggu 1
|
Minggu 2
|
Minggu 3
|
Minggu 4
|
Jan
|
Undang-undang/peraturan.Latihan
kecergasan fizikal
|
Tayangan
videoTeknik permainanLatihan kecergasan fizikal
|
Tayangan videoTeknik permainan Latihan
kecergasan fizikal Kemahiran
|
Latihan bebanan latihan isotonic
latihan isometrik
|
Feb
|
Kemahiran5 sepasukan. Menendang leret
kekuda kaki Menendang lambungan mengelecek hantaran lencong menjaga gol Latihan Litar Kecergasan Fizikali.
|
Anaerobik kelajuan, kuasa, ketangkasan,
dayatahan. Aerobik keperluan oksigen LSD/Fartlek
|
Kemahiran Perlawanan dalam
kumpulan kecil. (posisi pemain)
penyerang/ pertahanan
|
Kemahiran Perlawanan dalam
kumpulan kecil. (posisi pemain) penyerang/ pertahanan Bateri Ujian Kecergasan
berlandaskankesihatan Lari 2.4km Tekan
tubi
|
Mac
|
Latihan
secara
berpasukan.-
|
Perlawanan persahabatan Latihan
kemahiran (latih-tubi)
|
Menyerang Pertahanan Hantaran/ tandukan
Teknik/taktik
|
Tendangan penalty Latihan Corak
|
Apr
I
l
|
Latihan
Kemahiran Corak menyerangTeknik
|
Taktik Kesalahan
dalam permainanLatihan Kemahiran Kawalan bola; bola ke kaki,bola leret,paha,bola
tinggi
|
Pelbagai Latihan Kemahiran (latih-tubi)
Tendangan,
balingan
|
Dalam Perlawanan
Persahabatn
‘Post mortem’
penilaian prestasi
pemain
pemilihan
|
Mei
|
Latihan
Kemahiran
Mengawal lawan;
kedudukan badan, pandang
bola,tunjuk arah,jarak
|
Latihan bebanan
Ujian kecergasan
|
Latihan
kemahiran khusus Ikut posisi
Post mortemTransisi
|
Aktiviti
kesenggangan dan
rekreasi.
Latihan intensity
Rendah
|
Jun
|
Perlawanan
Persahabatan
Pasukan luar ‘Post mortem
|
’Latihan khas
Persediaan
|
Menjaring gol
Pertahanan
Program motivasi
Tayangan
Video
Peraturan permainanTransisi
Aktiviti intensity
Ringan
Berkumpulan.
|
|
|
|
|
|
|
5.PERINCIAN SESI LATIHAN
5.1Persediaan Fizikal
Latihan kecergasan fizikal disediakan untuk murid-murid yang terlibat
dalam program bola sepak tersebut. Menurut Wee Eng Hoe ( 1994 ), sebelum
sesuatu program dirancang,
komponen-komponen kecergasan perlu dikenali dan diketahui secara mendalam. Oleh itu, latihan yang disediakan akan
merangkumi kecergasan berasaskan kesihatan dan kecergasan berasaskan
kemahiran. Empat kaedah latihan disediakan
dalam perancangan iaitu latihan jeda, latihanLSD, latihan Fartlek dan latihan
litar. Kaedah latihan tersebut dipilih kerana didapati sesuai dalam meningkatkan tahap kecergasan para
pemain bola sepak. Latihan LSD melibatkan
aktiviti larian sederhana laju yang menggunakan sistem tenaga aerobik dimana
tubuh menggunakan oksigen. Latihan LSD ini sesuai untuk mempertingkatkan sistem
tenaga aerobik kerana ia dapat merangsangkan pembukaan kapilari dan
meningkatkan kandungan myoglobin yang membawa
oksigen ke otot-otot serta meningkatkan aktiviti enzim yang terlibat dalam metabolisme
asid lemak. Perubahan fisiologi ini memberi kesan ke atas sistem kardiorespiratori dan seterusnya dapat meningkatkan
sistem tenaga aerobik. Pemain tidak dikehendaki berlumba-lumba untuk
mencapai kemenangan semasa larian ini, tetapimereka dikehendaki
menamatkan larian dalam jarak yang telah ditetapkan.Kadar denyutan nadi diambil sebelum, sepanjang dan selepas LSD bagi menentukan pemain mencapai tahap prestasi yang
diperlukan. Wee Eng Hoe (1997),menyatakan bahawa untuk memastikan kita
menjalani latihan mengikut intensiti yang betul, kita
perlu mengetahui kadar nadi sebelum,
semasa dan selepas latihan. Kadar nadi boleh
dikira dengan manual melalui cara menggunakan 2 jari diletakkan di leher dan mengiranya selama 1 minit. Justeru, pada
kebiasaanya kadar rehat atau sebelum memulakan
latihan adalah diantara 60-80 denyutan seminit. Jadi, pemain akan berada ditahap
yang ‘optimum warm up’ bila mencapai diantara 120-140 bpm (beat per minute). Latihan
Fartlek yang digunakan dalam jadual melibatkan aktiviti joging ringan (5minit),
Lari pecut (20 meter), joging perlahan (100 meter), jalan keliling (200 meter)
dan lari undur (20 meter ) bagi set 1 manakala bagi set 2 pula melibatkan
aktiviti lari biasa 50m, lari perlahan 5
minit, lari pecut 50 m dan berjalan 100 m. Selain meningkatkan keupayaan
daya tahan kardiovaskular, latihan ini juga berupaya meningkatkan keupayaan daya
tahan otot. Melalui kaedah latihan Litar, pemain disediakan latihan melibatkan
aktiviti tekantubi (stesen 1), lari ulang alik (stesen 2), skipping (stesen 3),
mengangkat kaki (stesen 4) dan bangkit tubi.
Kaedah latihan ini dapat meningkatkan motivasi kendiri, menambah daya tahan dan kelenturan fizikal pemain. Latihan
ini juga dapat membina dan meningkatkan kecergasan aerobik. Kaedah latihan keempat yang digunakan dalam jadual
latihan ialah latihan jeda. Latihan jeda mengandungi sesi senaman, kerja
atau latihan yang diselang-selikan dengan masa
rehat. Menurut Mohd Ramli Nordin (1989), tujuan utama latihan jeda ialah
untuk menambahkan kecekapan
sistem tenaga aerobik supaya menambahkan kebolehan individu dalam
prestasi yang lebih hebat.Antara aktiviti yang dijalankan dalam latihan jeda
ialah lari naik dan turun tangga,lari striding 50 m bagi sesi 1 serta lari pecut 50 m dan lari
bergalop. Latihan ini juga melibatkan penentuan masa larian, masa rehat serta
nisbah kerja kepada jeda rehat. Latihan jeda melibatkan intensiti tinggi dan
kemungkinan untuk cedera juga adalah tinggi.
Ini kerana ia memberi tekanan ke atas otot-otot. Sebaik-baiknya kuantiti setiap
aktiviti dan jumlah ulangan perlu dikawal tanpa menjejaskan kualiti latihan
serta dapat mengekalkan masa rehat yang ditetapkan.
5.2Fasa Utama ( Teknikal )
Beberapa latihan berkaitan kemahiran dan teknik bola sepak diajar dan diaplikasikan dalam jadual latihan. Peraturan asas bola sepak
diperkenalkan bagi menambahkan dan memperkayakan
input sedia ada tentang bola sepak dalam diri pemain. Di akhir setiap
sesi fasa utama, jurulatih boleh memberi peluang kepada pemain mempraktikkan
apa yang telah mereka pelajari melalui permainan kecil bola sepak.Antara kemahiran yang dicadangkan dalam jadual latihan
ialah kemahiran menyepak bola, menyerkap, menanduk bola dan beberapa
jenis kemahiran hantaran bola yang sesuai
dijalankan dalam jangka masa latihan. Jenis kemahiran seharusnya tidak terlalu padat hingga mendatangkan masalah kepada
para pemain untuk mengingati seterusnya
menguasai kemahiran yang diajar dengan baik. Pemain tidak harus ditekan untuk
menguasai sesuatu kemahiran bagi mengelakkan mereka mengalami kelesuan
dan psikologi mereka terganggu dengan corak latihan yang terlalu keras dan
melampau.
5.3Fasa Taktikal
Melalui fasa ini para pemain didedahkan dengan strategi perlawanan sama
ada menggunakan format 4-3-3, 4-4-2 dan sebagainya. Pemain akan dinilai
tahap keserasian dalam pasukan dan posisi
yang sesuai untuk setiap pemain. Persefahaman dan komunikasi yang baik antara pemain juga ditekankan
agar dapat mewujudkan semangat berpasukan dengan lebih kukuh dan berkesan.
Latihan-latihan jaringan juga dilakukan bagi memberi pemain memilih
cara dan peluang jaringan yang sesuai. Dalam
Fasa ini, Perlawanan persahabatan juga diadakan bagi menilai tahap kemahiran individu dan berpasukan serta
keberkesanan latihan kecergasan yang telah dilaksanakan.
5.4Fasa Psikologi.
Murid yang menyertai latihan SFDP ini diberikan motivasi secara berkala
bagi meningkatkan keyakinan diri dan sentiasa bersikap positif sama ada
semasa sesi latihan dan perlawanan yang
disertai. Tayangan video perlawanan pilihan yang
melibatkan bintang-bintang bola sepak juga membantu meningkatkan keazaman
dan semangat pemain agar cuba
bermain mengikut pasukan pilihan dan idola mereka. Sikap sentiasa bersedia
dan berani mengambil risiko demi kemenangan pasukan juga diterapkan melaluisesi
motivasi yang dijalankan.
6.RUMUSAN
Perancangan yang sistematik dan memenuhi keperluan pemain dalam sesuatu jenis
sukan hendaklah diteliti dan diperhalusi agar segala yang dirancang dapat
mencapai objektif iaitu mempertingkatkan tahap kecergasan pemain,
mempertingkatkan kemahiran teknikal dan taktikal serta menguatkan lagi tahap
psikologi dan fizikal pemain seterusnya mencapai kemenangan berpasukan dalam
pertandingan yang disertai. Dengan merancang program latihan secara sistematik,
jurulatih dan pemain akan dapat menilai sejauh mana pontensi, mutu pencapaian
dan kemajuan pemain tersebut. Disamping itu
jurulatih mahupun guru-guru akan mendapat panduan tentang kemahiran bola
sepak yang masih belum dikuasai oleh pemain. Mengikut
Abdullah Ali ( 1989 ), seorang pemain bola sepak perlu belajar selok belok permainan. Seorang pemain perlu cekal
menerima tunjuk ajar daripada jurulatihnya.
Oleh itu, sebagai seorang jurulatih yang dipertanggungjawabkan, kita hendaklah meningkatkan pencapaian para pemain
dalam setiap aspek dan perlu lebih cekap berkomunikasi supaya pemain
dapat menerima apa yang diajar dengan mudah dan berkesan.
Disediakan
oleh,
Awang
Zainalabidin bin Usop
Jurulatih
SFDP Sekolah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan