RPH TANPA EMK
Modul 1 : Kesihatan Fizikal
Tajuk : Kesihatan Diri dan Reproduktif
Standard Kandungan : 1.2 Mengetahui penjagaan kebersihan diri
Standard Pembelajaran : 1.2.5 Menjaga kesihatan gigi – menggosok gigi dengan
cara yang betul dan mengurangkan makanan yang
boleh merosakkan gigi.
Bahan bantu pengajaran : Berus gigi, ubat gigi, cawan, poster, model gigi
Langkah pengajaran :
Langkah Aktiviti
Set induksi - Guru dan murid menyanyikan lagu “Bangun pagi gosok gigi”.
- Guru menghubungkaitkan lagu dengan pembelajaran pada hari ini.
Langkah 1 - Bersoal jawab tentang kepentingan menjaga kebersihan gigi.
- Guru menunjukkan peralatan kebersihan gigi.
Langkah 2 - Guru menunjukkan cara menggosok gigi dengan betul.
- Murid melakukan aktiviti menggosok gigi dengan teknik yang betul secara individu
- Guru memperdengarkan lagu semasa murid menggosok gigi.
Langkah 3 - Guru mengedarkan lembaran kerja kepada murid.
- Murid menjawab soalan dengan bimbingan guru.
Penutup - Murid menyanyikan sekali lagi lagu “Bangun pagi gosok gigi”.
Refleksi : ____________________________________________________________________________________________________________________________
RPH DENGAN EMK (TMK)
MODUL 1 : KESIHATAN FIZIKAL
TAJUK : PEMAKANAN
STANDARD KANDUNGAN : 1.4 Mengetahui jenis makanan harian.
STANDARD PEMBELAJARAN : 1.4.1 Mengenal pasti jenis makanan dalam piramid makanan.
1.4.2 Membina slaid Power Point.
¬STANDARD KANDUNGAN TMK : 2.0 Memilih dan mengaplikasikan sumber TMK yang bersesuaian.
3.0 Menggunakan TMK untuk mencari,mengumpul, memproses dan menggunakan maklumat.
STANDARD PEMBELAJARAN TMK : 2.5 Menggunakan perisian persembahan (MS Power Point) untuk menghasilkan dua slaid persembahan yang mengandungi teks dan imej.
3.2 Menggunakan pelayar untuk melayari internet.
: 3.3 Mencari imej menggunakan ejen carian.
TEMPOH MASA : 30 minit
BAHAN BANTU MENGAJAR : Puzzle piramid makanan, capaian internet.
AKTIVITI :
Std TMK Std Kesihatan
Aktiviti 1
Beberapa orang murid dipilih secara rawak untuk ke hadapan bagi mencantumkan puzzle di papan hitam.
Murid diminta meneka apakah puzzle yang dicantumkan.
Guru menerangkan tentang pengambilan makanan yang berkhasiat berdasarkan puzzle piramid makan yang telah dicantum.
1.4.1
Aktiviti 2
Guru menunjukkan cara membuka pelayar internet bagi mencari imej yang dikehendaki.
Murid mengikut langkah yang ditunjukkan oleh guru.
Guru memperlihatkan cara untuk memuat turun imej yang dicari dan murid mengikut langkah guru.
3.2
3.3
Aktiviti 3
Kemudian menerang dan menunjukkan cara membuka perisian Power Point.
Seterusnya guru membuat tunjuk cara untuk membina slaid berdasarkan perisian Power Point.
• Murid juga ditunjukkan cara untuk memuatkan gambar piramid makanan yang telah dimuat turun tadi.
2.5
Guru meminta murid memperlihatkan slaid Powerpoint yang telah dibina tadi.
REFLEKSI :
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Suami perlu amalkan untuk Bahagia
Pencetus Ummah Rahmat Ikhsan d t S p 5 o n s g h o r e d s · 30 tips untuk keluarga bahagia till jannah (for men only): 1. Kalau ister...
-
Ayat aktif transitif 1) Selain mengutamakan subjek asal sebagai judul, ayat aktif transitif ialah ayat yang mengandungi kata kerja tran...
-
Perbualan tentang kepentingan menjaga kebersihan di dapur rumah. Dalilah : Ibu, saya sudah menyiapkan semua kerja sekolah yang telah diber...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan