Khamis, 17 Februari 2011

TAKLIMAT KSSR DI LIMBANG ( KESIHATAN)

RPH TANPA EMK
Modul 1 : Kesihatan Fizikal
Tajuk : Kesihatan Diri dan Reproduktif
Standard Kandungan : 1.2 Mengetahui penjagaan kebersihan diri
Standard Pembelajaran : 1.2.5 Menjaga kesihatan gigi – menggosok gigi dengan
cara yang betul dan mengurangkan makanan yang
boleh merosakkan gigi.
Bahan bantu pengajaran : Berus gigi, ubat gigi, cawan, poster, model gigi
Langkah pengajaran :
Langkah Aktiviti
Set induksi - Guru dan murid menyanyikan lagu “Bangun pagi gosok gigi”.
- Guru menghubungkaitkan lagu dengan pembelajaran pada hari ini.
Langkah 1 - Bersoal jawab tentang kepentingan menjaga kebersihan gigi.
- Guru menunjukkan peralatan kebersihan gigi.
Langkah 2 - Guru menunjukkan cara menggosok gigi dengan betul.
- Murid melakukan aktiviti menggosok gigi dengan teknik yang betul secara individu
- Guru memperdengarkan lagu semasa murid menggosok gigi.
Langkah 3 - Guru mengedarkan lembaran kerja kepada murid.
- Murid menjawab soalan dengan bimbingan guru.
Penutup - Murid menyanyikan sekali lagi lagu “Bangun pagi gosok gigi”.

Refleksi : ____________________________________________________________________________________________________________________________

RPH DENGAN EMK (TMK)

MODUL 1 : KESIHATAN FIZIKAL
TAJUK : PEMAKANAN
STANDARD KANDUNGAN : 1.4 Mengetahui jenis makanan harian.
STANDARD PEMBELAJARAN : 1.4.1 Mengenal pasti jenis makanan dalam piramid makanan.
1.4.2 Membina slaid Power Point.
¬STANDARD KANDUNGAN TMK : 2.0 Memilih dan mengaplikasikan sumber TMK yang bersesuaian.
3.0 Menggunakan TMK untuk mencari,mengumpul, memproses dan menggunakan maklumat.
STANDARD PEMBELAJARAN TMK : 2.5 Menggunakan perisian persembahan (MS Power Point) untuk menghasilkan dua slaid persembahan yang mengandungi teks dan imej.
3.2 Menggunakan pelayar untuk melayari internet.
: 3.3 Mencari imej menggunakan ejen carian.
TEMPOH MASA : 30 minit
BAHAN BANTU MENGAJAR : Puzzle piramid makanan, capaian internet.
AKTIVITI :
Std TMK Std Kesihatan
Aktiviti 1
 Beberapa orang murid dipilih secara rawak untuk ke hadapan bagi mencantumkan puzzle di papan hitam.
 Murid diminta meneka apakah puzzle yang dicantumkan.
 Guru menerangkan tentang pengambilan makanan yang berkhasiat berdasarkan puzzle piramid makan yang telah dicantum.

1.4.1
Aktiviti 2
 Guru menunjukkan cara membuka pelayar internet bagi mencari imej yang dikehendaki.


 Murid mengikut langkah yang ditunjukkan oleh guru.
 Guru memperlihatkan cara untuk memuat turun imej yang dicari dan murid mengikut langkah guru.



3.2
3.3
Aktiviti 3
 Kemudian menerang dan menunjukkan cara membuka perisian Power Point.




 Seterusnya guru membuat tunjuk cara untuk membina slaid berdasarkan perisian Power Point.



• Murid juga ditunjukkan cara untuk memuatkan gambar piramid makanan yang telah dimuat turun tadi.

2.5
 Guru meminta murid memperlihatkan slaid Powerpoint yang telah dibina tadi.




REFLEKSI :

Tiada ulasan:

Suami perlu amalkan untuk Bahagia

  Pencetus Ummah Rahmat Ikhsan d t S p 5 o n s g h o r e d s    ·  30 tips untuk keluarga bahagia till jannah (for men only): 1. Kalau ister...